Saturday, July 18, 2009

Janji Guru

Janji Guru


Hidup seorang guru sungguh bahagia

Terkenang jasa diluput tidak

Tapi pena orang luar

Bila berbicara soal guru

Aku menjawab tenang

Orang kata guru itu payah

Siang pergi malam kerja

Aku kata guru itu mudah

Siang bergaji malam bahagia

Pagi tak pernah rugi

Malam tidurpun selesa

Orang kata guru itu penat

Gaji tak seberapa kerja berlambak

Aku kata guru itu rehat

Mengajar tak seberapa tapi penuh berkat

Kerja sekerat-sekerat pahala penuh sendat

Ilmu yang dicurah tak dapat disekat

Makin dicurah makin mendekat

Orang kata guru itu sungguh bosan

Setiap tahun muka sama setiap bulan

Aku kata guru itu sungguh riang

Sekali berkata murid ketawa girang

Bila berjaya murid terus menjulang

Jasa bakti tak pernah hilang

Orang kata guru itu sepi

Dihumban ke gunung & hutan seperti tiada penghuni

Mula-mula ke Gunung Kinabalu

Sekarang di Endau Rompin

Aku kata guru itu "happy"

Jasa bakti dipercayai

Masuk kedalam hutan untuk berbakti

Pada bangsa anak pertiwi

Agak kelak menabur bakti

Setelah keluar dari IPT

Orang kata guru itu susah

Orang berkereta mewah berbatunya rumah

Masih meminta agar dipindah, tak pernah kena

Aku kata guru itu senang

Proton Wira lama tak pening soal hutang

Rumah sederhana berhati tenang

Tidur lena pencuri tak datang

Tak dapat pindah bukan penghalang

Menerus hidup seorang pejuang

Orang kata apa boleh dikata

Kalau hati sudah dimahkota

Janji guru janji dikota

Aku berkata itulah guru sungguh bertakhta

Jangan takut bila dikata

Janji kita harus dikota

Luput tidak diingat dikata.

Oleh : eraziratul

3 comments:

  1. itulah guru
    sudah mprinc masih meminta
    sekolah depan tangga
    walaupun tahu
    hidup kena berkorban
    pada agama, bangsa dan negara

    ReplyDelete
  2. Guru oh Guru
    Kesengsaraanmu tiada siapa tahu
    Cuma dikata, akan dapat pahala yang banyak
    Untuk mengelak dari keluarnya kewangan

    ReplyDelete
  3. Puisi yang cukup indah untuk dihayati oleh semua guru...

    Hanya guru sejati yang boleh menulis begitu...apa yang ditulis sampai ke hati pembaca..

    teruskan berkarya...

    ReplyDelete